Titel [bap739]
Hoe kan er in de lessen NT2 (B1-mondeling) rekening gehouden worden met de behoeften van de cursisten in het CVO?


Subtitel
Met aandacht voor afstandsleren.


Studenten

Laura Dekeyser

Baptist Desplenter

Luna vanrijkel


Vakgroep en promotor
Vakgroep Nederlands
Promotor: Ilse Strobbe


BAP website
---

 
Hoe kan er in de lessen NT2 (B1-mondeling) rekening gehouden worden met de behoeften van de cursisten in het CVO?

Laura Dekeyser

Baptist Desplenter

Luna vanrijkel

Promotor
Ilse Strobbe

 

Terug naar overzicht

Abstract

Welkom bij onze bachelorproef rond behoeftegericht werken in het NT2-onderwijs. Hierbij onderzochten we wat behoeftegericht werken inhoudt. Daarnaast kregen we een voorstel van CVO Het Perspectief om een cursus op te stellen die volledig behoeftegericht is. Dit was voor ons een uitdaging, maar we besloten om hier volledig voor te gaan. Tenslotte namen we de Coronacrisis als vertrekpunt voor het opstellen van een cursus die gegeven kan worden via afstandsonderwijs.

In de literatuurstudie is er allerhande informatie terug te vinden over het NT2-landschap, toegespitst op het niveau B1. Daarnaast staat er ook informatie over wat behoeftegericht werken precies inhoudt. Verder komen ook de taalverwerving en mondelinge didactiek aan bod. De literatuurstudie wordt afgesloten met extra informatie over online lesgeven en welke programma’s wij hiervoor aanraden. Tot slot geven we een korte beschrijving over hoe de cursus tot stand kwam.

Het tweede deel van onze bachelorproef is de cursus. Hiervoor namen we onze literatuurstudie als vertrekpunt. Verder haalden we inspiratie uit andere handboeken voor NT2-onderwijs. Deze cursus bestaat uit twee thema’s en zit boordevol bruikbare, doelgerichte oefeningen. Ook grammatica wordt op een duidelijke en geleidelijke manier aangebracht. Je kan de cursus ook volledig online doceren. Met didactische wenken geven we je ideeën over hoe, en met welke programma’s, je de oefeningen kan aanpakken. We hielden er rekening mee dat alles eenvoudig te gebruiken is.

Onze cursus is gemaakt om doelgericht met leerlingen te werk te gaan. Door gebruik te maken van authentieke taalsituaties en authentiek taalmateriaal kunnen we dit bewerkstelligen. Daarnaast dient onze cursus gedoceerd te worden, maar deze kan ook zeker gebruikt worden als inspiratiebron. Voor zowel behoeftegericht werken als online lesgeven kan dit een hulpbron zijn.


Pitch

 

 

Danny Devriendt

Docent Informatica Arteveldehogeschool
Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
Gent

 

Leraar Informatica
Sint-Jozefsinstituut Handel, Toerisme & IT
Brugge

 

Contact
E-mail: devriendt@online.be
www.wwwsoft.be