Titel [bap737]
Narratologie geschetst


Subtitel
De narratologische elementen aanleren a.d.v.h. beeldverhaal


Studenten

Leon Heytens

Dieter Steenhaut


Vakgroep en promotor
Vakgroep Nederlands
Promotor: Tamara Bollaert - Copromotor: Tom Demuynck


BAP website
---

 
Narratologie geschetst

Leon Heytens

Dieter Steenhaut

Promotor
Tamara Bollaert
Co-promotor
Tom Demuynck

 

Terug naar overzicht

Abstract

Doordat de eindtermen Nederlands in 2019 veranderden, komen de narratologische elementen (personages, ruimte en tijd, de verhaallijn…) al in de eerste graad aan bod. Deze elementen zijn belangrijk om inzicht te krijgen in verhaalstructuren; het zijn immers de bouwstenen van een verhaal.

In dit onderzoek wilden wij te weten komen hoe leerkrachten deze leerstof op een vernieuwende en motiverende manier aan de leerlingen kunnen aanbrengen. Onze opgedane inzichten uit de onderzochte methodes en literatuur samen met onze gemeenschappelijke studierichting plastische opvoeding, zorgden ervoor dat we een nieuw werkinstrument ontwikkelden. Het eindresultaat is een eigen beeldverhaal waarin deze elementen verwerkt zitten met bijhorende lesfiches geworden.

Onze werkwijze bestond eruit om eerst een kijkje te nemen hoe bestaande methodes dit aanpakten. Vervolgens bekeken we of beeldverhalen een effectief medium kunnen zijn binnen het onderwijs. Daarna nemen we de narratologische elementen onder de loep. Ten slotte bespreken we het proces bij het maken van ons eigen beeldverhaal met bijhorende lesfiches. Bij de bachelorproef vindt u het afgewerkte beeldverhaal samen met de lesfiches.

Bij bevraging van leerkrachten kwam naar boven dat ons product met open armen ontvangen wordt. Leerkrachten gaven aan dat ons werkinstrument motiverend en vernieuwend zou kunnen zijn.


Pitch

 

 

Danny Devriendt

Docent Informatica Arteveldehogeschool
Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
Gent

 

Leraar Informatica
Sint-Jozefsinstituut Handel, Toerisme & IT
Brugge

 

Contact
E-mail: devriendt@online.be
www.wwwsoft.be