Titel [bap737] Subtitel Studenten Leon Heytens Dieter Steenhaut Vakgroep en promotor BAP website | Narratologie geschetst
Leon Heytens Dieter Steenhaut Promotor Tamara Bollaert Co-promotor Tom Demuynck |
Abstract
Doordat de eindtermen Nederlands in 2019 veranderden, komen de narratologische elementen (personages, ruimte en tijd, de verhaallijn…) al in de eerste graad aan bod. Deze elementen zijn belangrijk om inzicht te krijgen in verhaalstructuren; het zijn immers de bouwstenen van een verhaal.
In dit onderzoek wilden wij te weten komen hoe leerkrachten deze leerstof op een vernieuwende en motiverende manier aan de leerlingen kunnen aanbrengen. Onze opgedane inzichten uit de onderzochte methodes en literatuur samen met onze gemeenschappelijke studierichting plastische opvoeding, zorgden ervoor dat we een nieuw werkinstrument ontwikkelden. Het eindresultaat is een eigen beeldverhaal waarin deze elementen verwerkt zitten met bijhorende lesfiches geworden.
Onze werkwijze bestond eruit om eerst een kijkje te nemen hoe bestaande methodes dit aanpakten. Vervolgens bekeken we of beeldverhalen een effectief medium kunnen zijn binnen het onderwijs. Daarna nemen we de narratologische elementen onder de loep. Ten slotte bespreken we het proces bij het maken van ons eigen beeldverhaal met bijhorende lesfiches. Bij de bachelorproef vindt u het afgewerkte beeldverhaal samen met de lesfiches.
Bij bevraging van leerkrachten kwam naar boven dat ons product met open armen ontvangen wordt. Leerkrachten gaven aan dat ons werkinstrument motiverend en vernieuwend zou kunnen zijn.
Pitch